Saturday, October 15, 2011

Harga Barang Naik...?


Kenapa erkk harga barang sinonim dgn belanjawan..
bila mai belanjawan ja.. harga brg mesti lain..
tapi tak semua menikmati faedah yg diberikan..
macam Putera Helmei la yg di dalam industri swasta..
mana ada pmberian bonus utk belanjawan ni..
seperti kakitangan kerajaan serta pesara yg dpt..
tetapi.. harga barang serta makanan dh naik okeh..
rabu lepas seorg rakan sekerja p beli air d restoran
depan kolej tu.. membeli teh o ais yg biasa slalu beli..
sebelum2 ni ianya dijual pada harga rm1.00 sahaja..
tetapi setelah belanjawan dibentangkan.. 
teh o ais tu dah naik jadi rm1.30 sebungkus..
uishh.. bior benor peniaga nie.. agak2 la nk untung pun..
contoh mcm hari ni pula di waktu tgh hari..
rasa cam nak mkn masakan kedai ja...
p la beli kat kedai yg berdekatan rmh aku tu..
amik la ayam masak pedas dua ketul
serta sayur sawi + fiishball sikit.. dgn gaya yakinnya...
Putera Helmei: "berapa semua ni kak..?"
kak penjual: dlm hati dia.. 'xhensem pun mamat nie.. adeh
aku kena tibai mahal sikit kat dia la.. hahaha..'
maka dia pun bersuara.. "smua RM10"
Putera Helmei: "..???" kak ni slh kira ka..
sayur + ayam 2 ketul dah Rm10 sekarang..
apa kejadahnya ini semua.. habisla kalau camni...
baik aku p mkn kat KFC ja.. hahaha.. 
sama la juga dgn situasi bila harga minyak naik..
harga barang2 pun naik.. alasannya harga minyak..
tapi bila harga minyak turun cthnya..
adakah harga brg2 akan turun erk.. 
entah la dengan dunia zaman sekarang...
Share:

1 comments:

udin said...

hurm.. tu la.. alasan peniaga2 ni diorang tak dpt apa2 dari bajet.. yg jadi mangsa yg bekerja sendiri & pekerja swasta.. botak kepala wei kalau mcm ni.. huhu..

Air Asia Blogger Community

Renew Insurans Roadtax Murah

Mohon Pembiayaan Peribadi

Copyright © Blog Putera Helmei | Powered by Blogger Design by ronangelo | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com