Friday, February 21, 2014

Tempat-tempat Menarik Di Pulau Langkawi

Berikut merupakan tempat-tempat menarik
yang boleh dilawati kita apabila ke Langkawi...
Dataran Lang, Pulau Langkawi
Dataran Lang ialah mercu tanda yang paling jelas kelihatan oleh pelawat yang datang melalui jalan laut. Terletak berhampiran Jeti Kuah, tarikan utama di dataran ini ialah patung seekor helang yang bersedia untuk terbang. Mengikut cerita lama, Langkawi memperolehi namanya daripada helang. Dalam Bahasa Melayu Lama, kawi bermaksud perang kemerahan, oleh itu, Langkawi bermaksud ‘Helang perang kemerahan'


Langkawi Cable Car
Anda akan naik ke salah satu gunung tertinggi di Pulau Langkawi yang cableway pada ketinggian terbang burung. Anda akan dapat mengagumi keindahan laut dan pemandangan tropika "Cable Landcapes". Cable car membawa anda ke puncak bukit di mana kita dapat melihat sehingga ke pulau Tarutao, Adang dan Ko Ko Lipeh di Thailand.

Underwater World Langkawi
Terletak di 6.2 hektar tanah di pantai taman luar biasa dari Pantai Cenang, UWL adalah salah satu yang aquaria laut yang terbesar dan air tawar di Asia. Underwater World mempunyai lebih dari 5.000 spesies hidupan laut. Tarikan terbaru di sini termasuklah Artik Penguins, stempel, Anaconda raksasa dan 4D-theater. Anda juga boleh berbelanja di The Zone (Duty free shopping complex).

Kilim Geoforest Park

Beras Terbakar
Beras Terbakar merupakan tempat yang didakwa terdapatnya beras terbakar selepas tewasnya Datuk Kerma Wijaya mempertahankan Pulau Langkawi daripada serangan musuh iaitu angkatan tentera Siam. Tempat ini terletak di Kampung Raja, Mukim Padang Matsirat. Kini kawasan beras terbakar telah dipagar sebagai tanda letaknya tapak beras terbakar. Kawasan ini terletak di dalam kawasan tanah persendirian di kawasan Padang Mat Sirat.

Makam Mahsuri
Ia merupakan tempat yang dipercayai di mana Mahsuri binti Pandak Maya dikuburkan di Pulau Langkawi, Kedah. Ia terletak sekitar 12km dari Kuah dan terletak dalam kawasan kompleks Kota Mahsuri, Mukim Ulu Melaka. Cerita rakyat menyatakan Mahsuri dikuburkan di tempat dia melepaskan nafas terakhirnya selepas dia dihukum bunuh di Padang Mat Sirat. Sebuah perigi yang digelar perigi Mahsuri turut terdapat dalam kompleks tersebut.

Telaga Tujuh
Terletak di Gunung Mat Cincang. Nama air terjun ini bermaksud 'Telaga Tujuh', merujuk kepada koleksi tujuh kolam berasingan yang terjadi secara semula jadi.

Laman Padi
Laman Padi adalah merupakan sebuah produk pelancongan yang berasaskan eco-pelancongan dimana budaya dan tamadun masyarakat Melayu di dalam aktiviti penanaman padi dikekalkan dan dilestarikann secara hidup. Pelbagai aktiviti dikekalkan sebagai satu Muzium Hidup untuk diwarisi sebagai satu kaedah kepada generasi mendatang.

Gunung Raya
Terletak pada ketinggian 881 meter, Gunung Raya adalah gunung tertinggi di pulau itu dan adalah penuh dengan mitos dan legenda tanah. Pasti untuk mengejar pemandangan dari tempat peninjau di atas.

Pulau Payar
Taman laut Pulau Payar merupakan taman laut terbesar diantara pulau-pulau di Langkawi.

Pulau Beras Basah
Oleh kerana pulau ini tidak dikomersialkan, tidak banyak aktiviti yang boleh anda lakukan di sini. Oleh itu, ambil masa untuk berehat atau membaca buku, berjemur, atau berenang di dalam air biru jernih.


Ingin Hotel untuk didiami di Langkawi..? The Villa Langkawi
Kereta Sewa Murah di Langkawi...? Kereta Sewa Langkawi


Share:

11 comments:

Kira Sakura said...

kami selalu takut nk masuk aquarium tkt benda tue pecah nt ikan tue semua keluar. scary!!! hahahaha :p

Unknown said...

hahahaha... mcm p kt klcc pun mcm tu.. cer fikir klu bnda tu pecah.. hahahaha imaginasi tuu..

Yana Halim said...

lama dah tak pi langkawi. Last tahun 2007 kot. Nth bila nak sampai lg. Tahun ni jadual dah penuh. hehe..

p/s: lebih baik buang word verification tu. payah le nak komen. byk sgt nombor nak kena taip. sekadar cdgn. tq.

Unknown said...

hehehe xtau la pula ada bnda tu.. dh ditutup.. tq atas keperihatinan..

Unknown said...

akan ke langkawi lagi minggu depan... dah tak tahu utk kali yg ke berapa, tapi tak pernah2 jemu.. cuma skrg ni nk pergi kena siap ongkos yg lagi banyak.. rasanya kos ke sana makin mahal dari dulu.. hohoho

Unknown said...

nk kata mahal mmg adda.. sbbnya pertambahan pelancong.. tp pngalaman sy pernah jumpa Nasi Tomato sebungkus dijual RM1.00 shj.. d Jalan Pantai Tengah.. mmg agak terkejut.. hehehe...

Unknown said...

Banyak sangat tempat2 menarik di langkawi..teringin sangat nak pi langkawi. Insyaallah kalaw ada rezeki.. Ada masa singgah2 la ke blog sy yer...
http://sakuralovebeauty.blogspot.com

Unknown said...

Tak sabaq nak ke langkawi bulan 11 nie .. Hehehe

Unknown said...

lagi best kalau boleh duk seminggu d ctu.. hehehe.. sehari dua tidak cukup rasanya...

Unknown said...

baru balik dari langkawi . pergi 2 hari memang tak puas.. kena perli lagi..haha
PROJEK KURUS BERSAMA CIK VITA

Unknown said...

sememangnya dua hari mmg xcukup.. utk pusing2 kwsn menarik + membeli belah.. alang2 klu nk pergi lama slps ni, bw terus je keta sndiri.. hehehe..

Air Asia Blogger Community

Renew Insurans Roadtax Murah

Mohon Pembiayaan Peribadi

Copyright © Blog Putera Helmei | Powered by Blogger Design by ronangelo | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com