Thursday, July 2, 2015

Tabung Warisan Anak Selangor (TAWAS)

Tabung Warisan Anak Selangor (TAWAS) adalah sebuah program yang dikendalikan oleh Yayasan Warisan Anak Selangor (YAWAS) dimana kita boleh mendaftarkan anak anak yang berumur tidak melebihi 3 tahun, dan program ini telah bermula dari 9 Julai 2011.  TAWAS diperkenalkan oleh kerajaan negeri Selangor merupakan penyediaan saguhati kepada kanak-kanak yang lahir di negeri Selangor.
Antara faedah yang bakal diperolehi adalah anak Selangor akan menerima RM1500.00 daripada TAWAS setelah mereka berusia 18 tahun. Dan ini yang Haziq dapat.. Terima kasih TAWAS.

Penyata Simpanan TAWAS ini adalah dokumen penting yang perlu disertakan semasa membuat tuntutan RM1,500 apabila ahli mencapai usia 18 tahun. Ibu / Bapa / Penjaga ahli adalah dinasihatkan untuk mengambil Penyata Simpanan TAWAS tersebut pada bila-bila masa di pejabat YAWAS.

Selain dari itu, manfaat melalui TAWAS juga beroleh skim khairat kematian.
Khairat Kematian YAWAS adalah manfaat tambahan baru di bawah Skim Tabung Warisan Anak Selangor yang diberikan oleh Kerajaan Negeri Selangor untuk Ahli TAWAS yang meninggal dunia sebelum mencapai usia 18 tahun.
Ibubapa/penjaga boleh menuntut sumbangan bernilai RM1,500.00 di pejabat YAWAS dengan membawa bersama dokumen seperti berikut:
- Sijil kematian.
- Kad SiManja.
- Penyata Simpanan TAWAS (sekiranya ada).
Walaubagaimanapun, manfaat ini hanya boleh dituntut oleh waris untuk kematian Ahli TAWAS yang berlaku selepas 1 Mac 2014. Pembayaran sumbangan akan dibuat dalam bentuk cek. 

Si Haziq juga mendapat Kad SiManja, apa kelebihannya erk?
sapa yang tahu kelebihan kad Si Manja TAWAS ni kot blh share sikit.
So, pakat-pakat la pohon. Ini adalah kelebihan bersama bagi yang lahir di Selangor.

Antara syarat-syarat memohon TAWAS adalah seperti berikut:
Syarat 1
Permohonan adalah terbuka kepada Anak Selangor yang bermaksud rakyat D.Y.M.M Sultan Selangor yang memenuhi kriteria seperti berikut:
1. Warganegara Malaysia, DAN Lahir di negeri Selangor atau luar negeri Selangor mulai 1hb Januari 2008.
2. Ibu atau Bapa lahir di negeri Selangor, ATAU Ibu atau Bapa lahir di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur sebelum 1hb Februari 1974.

Syarat 2
Permohonan adalah terbuka kepada 'Anak yang dilahirkan di Selangor' yang memenuhi kriteria seperti berikut:
1. Warganegara Malaysia.
2. Lahir di negeri Selangor mulai 1hb Januari 2008.
3. Ibu dan bapa bukan kelahiran Selangor tetapi telah menetap di Negeri Selangor minimum 5 tahun. ATAU Cop pengesahan Taraf mastautin

Syarat 3
1. Warganegara Malaysia.
2. Lahir di luar Negeri Selangor, daerah negeri lain yang bersempadan dengan negeri Selangor iaitu (Negeri Sembilan, Perak, Wilayah Pesekutuan Kuala Lumpur dan Pahang) yang sama dengan ibu atau bapa mulai 1hb Januari 2008.
3. **Ibu atau Bapa yang lahir di daerah negeri lain yang bersempadan dengan Selangor ( Negeri Sembilan, Perak, Wilayah Pesekutuan Kuala Lumpur dan Pahang )
**Ini merujuk kepada Ibu dan Bapa adalah pemastautin tetap di negeri Selangor yang bersempadan dengan daerah negeri kelahiran ( Negeri Sembilan, Perak, Wilayah Pesekutuan Kuala Lumpur dan Pahang ) dan perlu mendapatkan cop pengesahan mastautin hanya daripada Ketua Kampung, Penghulu dan Pengerusi Taman Perumahan Sahaja.
 


Nak online TAWAS bagaimana? KLIK SINI UNTUK PENDAFTARAN


Nak pergi ambil Penyata Simpanan TAWAS dan Kad Si Manja tapi tak tahu lokasi TAWAS di mana? Ni dia alamatnya :

Yayasan Warisan Anak Selangor (YAWAS) 
A1-11-2 & A1-11-3 Jalan Multimedia 7/AH, Park City,
 I-City, 40000 Shah Alam, Selangor Darul Ehsan


Update 1/12/2015 Alamat Baru YAWAS
Aras 5, Kompleks Belia Dan Kebudayaan Negeri Selangor,
Lot 4, Jalan Platinum 7/52, Seksyen 7, Persiaran Kayangan,
40000 Shah Alam, Selangor
TELEFON : 03-5481 8800

Terima kasih pada TAWAS dan YAWAS untuk insentif ini kepada anak Selangor. Terima kasih juga kepada kerajaan negeri Selangor. Sekaligus membantu serba sedikit penyediaan ibu bapa untuk anak yang bakal melanjutkan pelajaran ke manara gading nanti, InsyaAllah....




Sumber : TAWAS 
              YAWAS



Share:

6 comments:

Unknown said...

untung anak Selangor... :)
kita anak Key Ell... hhehehehee...

Salam.. haii.. Dramatic Uniq datang blogwalking kat sini. Exchange Feed Group ada menganjurkan GIVEAWAY MEGA RAYA Dengan hadiah bernilai RM 3100.00 Jemput join tau. Boleh buat duit raya. Terima Kasih.. :)

NARDtheNERD said...

hemmmm best la jadi anak selangor.. :P

Unknown said...

Alhamdulillah rezeki anak lahir di Selangor.. hehehe...

Mud Bahulu D'Qaseh said...

nk daftar jgk utk ank saya ..trma qaseh

Unknown said...

Salam.. Sy mencadang kan kerajaan ngri selamgor rm 1500 tu di laburkan dlm 1 tabung khas sperti tbg haji atau asb supay beranak duit tu klo do simpan selama 18 tahun..

Mohammad Ismali said...

kesaksian nyata dan kabar baik !!!

Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

Air Asia Blogger Community

Renew Insurans Roadtax Murah

Mohon Pembiayaan Peribadi

Copyright © Blog Putera Helmei | Powered by Blogger Design by ronangelo | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com